Głusi i słabosłyszący


Nie widząc tracimy kontakt ze światem Nie słysząc – z ludźmi...
Słuch jest zmysłem, którego prawidłowe działanie stanowi podstawę komunikacji i funkcjonowania w społeczeństwie.
Szacuje się, że w Polsce liczba słabosłyszących przekracza 1 mln, a może sięgać nawet 10% populacji. w tym ubytek słuchu ma co czwarty człowiek powyżej 65r. życia.  
Osoby słabosłyszące w odróżnieniu od osób niewidomych czy na wózkach inwalidzkich, nie mają problemu z dotarciem do obiektu. Głównym problemem jest prawidłowy odbiór informacji.
W obliczu powstających barier, osoby z niedosłuchem rezygnują z życia społecznego.
Osoby dotknięte głuchotą, zwłaszcza Głuche Kulturowo, stanowią grupę, wydaje się, najmniej znaną dla społeczności osób słyszących. Wynika to z bariery komunikacyjnej. Dla osób Głuchych w większości przypadków, podstawowym środkiem porozumiewania się jest Polski Język Migowy, którego większość osób słyszących nie zna. z kolei odmienna gramatyka Polskiego Języka Migowego utrudnia porozumiewanie się za pomocą pisma w języku polskim. Język polski zarówno w mowie jak i piśmie jest dla osób Głuchych językiem obcym. Odmienny sposób porozumiewania się tych dwóch grup społecznych, często prowadzi do izolowania społeczności Głuchych, utrzymywania się stereotypów. Osoby Głuche mają mniejszy dostęp do informacji, zdobywania wiedzy, doświadczenia, podnoszenia swoich kwalifikacji. 
Sformułowanie „osoba z uszkodzonym słuchem” obejmuje wszystkie osoby z dysfunkcją narządu słuchu. w zależności od czasu wystąpienia uszkodzenia słuchu, jego stopnia oraz rodzaju, osoby te napotykają na mniejsze bądź większe trudności w komunikacji z osobami słyszącymi.

Kryteria klasyfikacji uszkodzenia słuchu


Stopnie przelicza się według tabeli Międzynarodowego Biura Audiofonologii (BIAP). Przy ubytku słuchu powyżej:  
  • 20 do 40 dB występuje uszkodzenie w stopniu lekkim,
  • 40 do 70 dB umiarkowanym, • 70 do 90 dB znacznym,
  • 90 dB głębokim.

Savoir-vivre w kulturze Głuchych


W kulturze Głuchych zwrot „głuchoniemy” odbierany jest jako obraźliwy, chociaż osoba Głucha migająca „jestem Głuchy” użyje znaku, który w SJM określa słowo głuchoniemy. Zgodnie z Kulturą Głuchych osoba taka nie jest niema, ponieważ posiada język – Polski Język Migowy (PJM).  

Komunikacja z osoba Głuchą


  • Obserwuj jakie sygnały daje osoba z dysfunkcją słuchu.
  • Najskuteczniejszym sposobem komunikowania się jest pomoc tłumacza języka migowego.
  • W prostych interakcjach, zwykle wystarczy pisanie komunikatów na kartce. Komunikując się pisemnie z osobą niesłyszącą należy konstruować zdania pojedyncze i krótkie.
  • Zanim zaczniesz mówić do osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej, upewnij się, że na Ciebie patrzy. Mów z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy.
  • Jeżeli osoba niedosłysząca lub niesłysząca nie zrozumie któregoś zdania, nie powtarzaj go, a ujmij to, co chcesz powiedzieć inaczej.
  • Nie krzycz do osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej.

Komunikacja z osobami z zaburzeniami mowy


  • Poświęć takiej osobie pełną uwagę. Nie przerywaj jej ani nie kończ za nią zdań.
  • Poproś o powtórzenie, jeśli masz trudności z jej zrozumieniem. 

Jeżeli nie jesteś pewien, czy dobrze zrozumiałeś, możesz powtórzyć informację. Możesz również poprosić o napisanie na kartce tego, co chce powiedzieć lub zaproponuj inny sposób komunikacji.